Breaking News

Samseng agama

Samseng Agama
By Dean Kadeer

Kalau ikutkan buku sejarah Islam,ada kisah jiran Nabi seorang wanita Yahudi yg asyik maki hamun nabi setiap hari dan baling sampah ke rumah nabi(lebih kurang).Tiba-tiba satu hari wanita ni senyap,dah tak kacau nabi.Nabi pun pelik,dia pergi cek rupanya wanita Yahudi ni sakit.Dia ziarah dan buat baik.Akhirnya wanita Yahudi tersebut insaf.Cerita ni popular.Tapi inti pati cerita ni tak bawak pengajaran kpd Melayu.Melayu cuma ikut sunnah makan kurma dan lilit serban.

Ana ulang sekali lagi.Kalau ada orang maki Islam depan ana,ana rilex je.Ana ikut sunnah nabi.Hujahnya simple je,orang benci mesti ada sebab.Ana kena fikir apa sebab org tersebut maki ana.

Tahun sebelum 80an,susah nak cari orang benci BN.Sebab masa tu maklumat susah dapat,Melayu terima saja apa yg di kata oleh BN.Kalau BN songlap duit pun takde sapa tahu.Sekarang BN asik kantoi,skandal berlambak-lambak,so memang ramai benci BN.

Sama mcm Islam.Tahun sebelum 80an,Islam cuma ritual yg tak mengganggu hidup rakyat secara menyeluruh.Islam kekal sebagai hak eksklusif Melayu,diamalkan dlm bentuk yg tidak mengganggu sistem sekular.Takde sapa nak marah.Takde sapa nak benci.

Sekarang ramai yg menyampah dengan Islam.Mereka bukan menyampah dengan agama,mereka menyampah dengan sikap orang Islam.Yang peliknya,orang Islam sendiri tak sedar diri.Jenis muka tak malu.Dah tau orang benci,selidiklah sebabnya.Tapi Melayu dah mmg bangsa sewel,kalau tak,takkanlah kena jajah sampai 5 kali.Mereka tak pernah belajar utk maju.

Nabi dah tunjuk cara,bila orang benci,kita buat baik.Pendekatan sebegini sesuai dlm konteks kita orang Msia yg hidup satu negara(berjiran).Tapi mana ada Melayu faham.Bila Cina hon kereta tepi masjid,mereka datang pukul(kononnya memartabatkan Islam).Agama tak boleh jadi mulia kalau nak tunjuk samseng.Pendekatan kena bijak.Cakap berdegar-degar nak berdakwah dan Islam agama yg benar,tapi perangai mcm tahik.Orang kafir pun ada mata,ada telinga,mereka observe manusia bukan dgn hukum halal haram,tetapi dengan sikap.

Memang ramai orang hina Islam dan benci Islam.Dalam facebook ada berjuta-juta orang hina Islam dan muslim.Apa yg muslim buat?Mereka buat perangai lebih teruk drp orang bukan Islam.Bagi mereka,"kita mesti tunjuk kuat,tunjuk benar dan tunjuk lebih beriman"."Kita mesti berhujah sampai menang"."Kita mesti tunjukkan pada badan ikan dan kambing ada tulisan ALLAH,supaya orang tahu Islam itu benar".

Nabi dulu tak berhujah pun dengan manusia yg maki Islam.Bila wanita Yahudi sakit,beliau pergi ziarah walhal wanita tersebut hari-hari maki beliau.Abraham Lincoln yg jauh lebih bijak drp Melayu pun dah bagi pesan;
"The best way to destroy an enemy is to make him a friend."

Inilah yang Jabatan Agama dan muslim tak faham.Mereka ingat amalan samseng boleh buat orang hormatkan agama.Kalau mereka percaya mcm tu,Nabi dulu dah lama sumpah seranah wanita Yahudi tersebut.

Atheist,Syiah,Wahabi,Kristian,Buddha,Hindu atau Quranist,semuanya rakyat Msia.Mereka bukan kabilah yg sedang mengumpulkan bala tentera untuk menyerang dan menyembelih umat Melayu Islam.So tak perlu jadi samseng kampung Dusun kononnya "inilah jihad menegakkan agama".Semakin samseng perangai Melayu dengan agamanya,makin ramai rakyat Msia yg benci dengan terma "Islam".

Yang peliknya,semua bangsa-bangsa didunia yg pernah jadi empayar besar suatu masa dulu spt Jepun,Great Britain,Rome,Persian,mereka sombong apabila mereka kuat.Tapi Melayu,duduk rumah mcm sarang burung merpati pun nak sombong.Masih perasan yg hidup mereka dan segala amalan mereka sangat benar,suci lagi terjamin.

BERTAUBATLAH MELAYU...











No comments